söndag 19 april 2009

starten

jag föddes på påskdagen den 12 april 02.01, 2009.
jag var 53 cm lång å vägde 3815 gram.

jag var beräknad att titta ut den 17 april så jag började mitt iv med att överraska.

jag fick födas med hjälp av en sugklocka som drog ut mig. allt detta på grund av att mina hjärtljud började gå ner å för att jag hade bajsat i fostervattnet. men allt gick jättebra å jag fick bara ett litet märke i huvudet som några dagar senare inte syntes alls. tack till min första läkare lars-erik som skötte sig så bra med klockan.

när jag kom ut skrek jag inte. det var väl onödigt med sådan dramatik, tänkte jag. min mamma var nog av en annan mening å frågade febrilt personalen om jag andades. å det gjorde jag ju men det var nog inte så tydligt. mamma fortsatte att fråga om och om igen. jag fick läggas på ett bord där de sög ut fostervattnet från mina lungor. jag å pappa fick följa med till ett annat rum där jag, enligt pappa, fick världens minsta syrgasmask för att få lite vanlig luft som hjälp i början av livet.

dagarna efter tillbringade jag med mamma å pappa på Ystad Lasarett där vi fick ett familjerum. många andra bebisar skrek jättemycket men inte jag. jag skrek till när jag var hungrig å när mamma å pappa bytte blöjor på mig. då blev det kallt å inte alls nån skön känsla. det var många som var glada att jag äntligen hade kommit till världen å en del av dem kom å hälsade på mig redan i Ystad.

jag är en glad å nöjd liten pojk som ser fram emot vad livet har att erbjuda.

1 kommentar:

  1. puh, vilken tur att det bara var av snällhet du inte skrek memphis :) kram till föräldrarna o den största till mamman som gjort ett enormt jobb :)

    SvaraRadera